Op 10 november 2013 werd “Ouverture 1713” uitgevoerd in de Sint-Catharijnekerk in Brielle; een unieke en (vooralsnog) éénmalige bundeling van muziek, theater en performance. De titel is uiteraard een knipoog naar Ouverture 1812 van de Russische componist P.I. Tschaikovsky, die zijn symfonische werk schreef naar aanleiding van de overwinning op Napoleon in 1812. Echter, er zit meer achter de Brielse “Ouverture 1713”.
Alle onderstaande foto’s zijn gemaakt door Corrie de Winter en Piet de Winter:

De Ouverture als muziekvorm wordt vaak gekoppeld aan meeslepende, grootse en vaak klassieke verhalen. Ook Brielle heeft haar ‘klassiekers’. Verhalen en beelden over strijd en overwinning, moed en vechtlust zijn de Briellenaren niet vreemd. En waar beter zo’n Ouverture te maken en presenteren dan in Brielle zelf, ter gelegenheid van 300 jaar Brielse vestingwerken, met Brielse performers?
Wie werkten er mee aan “Ouverture 1713”?
De big band van Libertatis Primitiae, een goed georganiseerde groep van zeer jong tot fijn belegen muzikanten, die een nieuwe uitdaging niet schuwen. Vol enthousiasme en toewijding gaat deze prachtige club het programma dragen en kleur geven. Nymphenmanieren is een uitdagend theatertrio dat, naast stevig straattheater fijnzinnig zingt en acteert.
Acrobatisch theaterduo De Zotten, zij het half Briels, zijn al jarenlang te aanschouwen tijdens diverse vieringen in Brielle. Zij spelen hun fysiek theater, soms absurdistisch Middeleeuws dan weer spannend acrobatisch, met verve (meer informatie).
Grigori Sarolea kwam al regelmatig met zijn Byzantijnse koren naar Brielle maar leeft inmiddels temidden deze roemruchte vesting en schreef zowaar een prachtig krachtig lied naar de stad Brielle: “Hé, jij daar Brielle!”
Het bundelen van al deze klanken, sereen Middeleeuwse zang, vette swing, zwijgzame acrobatiek, uitdagend theater en een heuse apotheose in een nieuw lied van of over Brielle leverde een magische, unieke performance op:







Geef een antwoord