Goed bezig veur 't nageslacht mannen!
De afgelopen weken hebben we het voorbereidende werk gedaan om de komende maanden 3 affuiten te gaan bouwen. Het meest arbeidsintensieve werk is het maken van de ronde uiteinden van de assen. Twee stel assen zijn nu klaar. Maar het maken van de wielen is ook een heel karwei. Elk wiel bestaat namelijk uit 8 plankjes, die aan en op elkaar gelijmd moeten worden.
Het affuit moet eerst opgebouwd en geverfd worden en moet het halfrond op de bovenste balken gemaakt worden waar de armen van het kanon in rusten. En daarna natuurlijk eerst gronden.
Een aantal anderen gaan verder met de wielen. Na het lijmen en het maken van het asgat wordt het toekomstige wiel op de lintzaag bijna rond gemaakt. Daarna geschuurd en worden de 2 helften op elkaar gelijmd. En dan moet ook nog het loopvlak glad gemaakt worden.
Daarna worden aan elke kant drie verticale gaten door alle balken geboord. Maar ook horizontaal komen er drie draadeinden. Deze verbinden de zijkanten met de tussenliggende “vloerdelen” van het affuit. Een precisie karwei, want de zijkanten van het affuit lopen niet parallel. Maar na een aantal affuiten hebben we de truc nu door. En de gaten liggen keurig op een lijn.
We hebben een grote kolomboor (in bruikleen) gekregen en deze kan meteen uitgeprobeerd worden voor het boren van de gaten in de wielen.
Ondertussen ook nog de nieuwe gesmede handvaten en wat andere ijzerwerk in de zink compound gespoten.
Uit ervaring weten we nu dat we de scheuren in het eiken moeten dichtmaken en wel met houtvuller, want anders dringt het vocht te gemakkelijk in het hout.
Het werk aan het volgende affuit begint met het schaven van de balken.
Onze Briellenaar in Spanje, Rens van Adrighem heeft een nieuwe windvaan gemaakt voor de vlaggenstok bij Bastion IX. En het is heel mooi geworden. Onze dank hiervoor.
Geef een antwoord