In juni zijn we begonnen met het kruitmagazijn in de courtine tussen Bastion VII en VIII. Eerst aan de buitenkant van de wallen waar we de uitgang van het luchtkanaal hebben vrij gegraven Hier zal nog heel wat bikwerk aan te pas komen om het weer open te maken. Ook zijn de deuren verder vrij gegraven en het bleek dat de oorspronkelijke drempel lager ligt dan we dachten. Nu kunnen we meten hoe hoog de deuren moeten worden..
Ook is een onderzoek gedaan om de brug bij het Kruithuis weer draaibaar te maken. Een aantal planken losgeschroefd en het bleek dat de wielen vastgeroest zaten. Gelukkig kunnen we de assistentie van een deskundige inroepen om te kijken hoe dit te laten repareren.
In juni is het hout aangekomen voor nieuwe platforms die we deze winter gaan maken en is onderhoud gepleegd aan een aantal affuiten. En twee oude affuiten zijn uit elkaar gehaald en worden vast in de menie gezet.
Het werk aan het kruitmagazijn in de Courtine is begonnen en wel de deuren en luiken. Deze worden van grenen gemaakt en bestaan uit twee lagen op elkaar.
Er waren in juni een aantal flinke hoosbuien en dat hebben we gemerkt!. Bastion V moest leeg gepompt worden.
De laatste week van juni konden we eindelijk de kanonnen in Hellevoetsluis laten opgraven en naar Brielle brengen om de gewenste versterking van Brielle met meer kanonnen te kunnen realiseren. De kanonnen van 3.20 meter lang waren bijna helemaal ingegraven en het kostte ondanks de machine nog heel wat moeite.
De kanonnen zijn bij de Kippenbrug aan het Maarland gelost en er is nog heel wat bikwerk nodig om ze weer toonbaar te maken.
De werkgroep greep ook zijn kans toen er drie kanonnen te koop waren van het voormalig automuseum in Oostvoorne. En we kregen er zelfs een soort affuit bij. Het ijzerwerk kunnen we goed gebruiken.
Deze kanonnen zijn zwaarder dan die nu op de wallen staan en gaan nog uitzoeken welk kaliber ze zijn. Wel was duidelijk dat de meeste in 1811 gegoten waren.
Geef een antwoord