Leve de vesting Brielle

Kantelen op de vestingwallen

Door: Rens van Adrighem

“KANTELEN OP DE VESTINGWALLEN. Zo is het historisch, simpeler, origineler en vele malen goedkoper.”

kantelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Rens van Adrighem
10-3-2014 09:39:49

De gemeente Brielle investeerde ruim €55.000 in definitieve Disneyficatie van de 300-jarige vestingwallen, door op het Molenbolwerk betonnen treden en twee stukken muur te plaatsen die als zitbanken het beeld van kantelen moeten voorstellen. ‘Omdat kantelen het huismerk van Brielle zijn’, is de verklaring van wethouder Dick Verbeek. Hij gaat daarmee voorbij aan het feit dat er nimmer kantelen hebben gestaan op de historische wallen. Sterker nog, nergens in Den Briel zijn kantelen te vinden. Waarom dit dan als beeldmerk gebruiken? Is er dan zo weinig te bedenken uit de rijke Brielse geschiedenis voor een waardig historisch stadslogo? Het ergste is nog dat op dit uitzichtpunt het plateau gevaarlijk scheef ligt. Door het materiaalgebruik van geslepen beton dat met het minste vocht spekglad wordt, is daardoor levensgevaarlijk. Helemaal in de nabijheid van de speelwerktuigen voor de jeugd op die plaats. De aangebrachte gele vierkante vlakken op het gesteente zijn daarbij ook niet te bevatten. Dit alles maakt het totaal onbegrijpelijk dat dit project doorgang heeft kunnen vinden. In de plannen van ‘Bastions Ontsloten’ staat te lezen dat er stroomvoorzieningen moeten komen voor de bunkers. Dit kostbare geld had beter daaraan besteed kunnen worden. Als men zo nodig kantelen wil laten zien, kan dat op de enige juiste plaats: het zich onder de wallen bevindende stuk vestingmuur tussen de Langepoort en Bastion VIII. Daar is door het aanbrengen van aarde over de stadsmuur met gewelven en weergang, de daarop staande vestingmuur met vermoedelijke kantelen weggehaald. Door daar een stuk bloot te leggen en weer op te bouwen met kloostermoppen van de stadsmuur kan een werkelijk historisch stukje geschiedenis zichtbaar gemaakt worden en is er ook een prachtig uitzichtpunt over het Ravelijn, de Langevest en zelfs de Langepoort.


Johan Wessels
10-3-2014 10:40:45

Wat is er toch aan de hand met Rens van Adrichem? Hij spreekt over de "Disneyficatie" van de vestingwallen terwijl hij in één van zijn artikelen met genoegen terug kijkt op de eerste attractie op de vestingwallen, het zwembad. Rens heeft gelijk als hij zegt dat er nooit kantelen op de wallen hebben gestaan, want kantelen staan op een muur. Die verwijzing, die Rens later zelf ook noemt, gaat over een andere tijdslaag, namelijk die van voor de komst van Menno van Coehoorn. Het hebben van een stadsmuur (met kantelen) was destijds een eer voor de stad. Het toonde aan dat de stad belangrijk is. Dat is ook een periode waar Brielle trots op is. Het is ook de tijd van "1 april" waar Rens altijd zo lovend en inspirerend over schrijft en kan vertellen. Waarom ligt de vestingwal nu ineens gevaarlijk scheef Rens? Hij ligt al 300 jaar zo! Ik begrijp dat het moeilijk is om via Google het gebruikte materiaal te beoordelen. Maar beste Rens als liefhebber van het Brielse verdedigingswerk moet je weten dat de gemeente Brielle alleen maar kwaliteitsinvesteringen doet en niet zomaar een stuk geslepen beton op de wallen legt. Het is wel een stuk goedkoper uitgevoerd dan waarvoor jij het doet. Verder vind ik dat jij wel onderzoek moet doen naar de mogelijkheden en kosten van het bloot leggen van een stuk stadsmuur. Het bloot leggen en conserveren van archeologisch materiaal kost tonnen en niet zoals jij zegt "Zo is het historisch, simpeler, origineler en vele malen goedkoper.” Als jij mensen wilt informeren, doe het dan met de juiste feiten en gegevens.


Rens van Adrighem
10-3-2014 11:29:07

Wat er aan de hand is met Rens van Adrighem? Die gebruikt zijn gezonde verstand en weet dat het zwembad nooit OP de wallen maar in de vest gelegen heeft. Inderdaad hebben we het over een andere tijdlaag als we het over de wallen hebben. Beste Johan, je legt mij de woorden in de mond dat de vestingwal scheef ligt. Dat heb ik nooit gezegd! Die plaat, van welk stenen materiaal dan ook ligt gevaarlijk scheef! Je hebt gelijk dat ik niet precies kan bepalen welk materiaal gebruikt is. Maar dat het levensgevaarlijk materiaal is als het vochtig is, is wel zeker, daar kan je niet omheen. Je hebt het over kwaliteitsinvesteringen. Nou, smaken verschillen zullen we maar zeggen. Over het blootleggen van een stuk stadsmuur hoef ik me niet te verdiepen. Ik heb ruim 50 jaar bouw en restauratie ervaring en weet echt wel waar ik het over heb. Dat het blootleggen van dit stukje historie tonnen kost is op zijn Hollands gezegd puur gezwets! Als we het over juiste feiten en gegevens hebben moet je de hand in eigen boezem steken. Het is jammer dat mijn reacties altijd maar als negatief bestempeld worden. Ik vind het prima hoor,…. maar als oud-Briellenaar die zich met bezieling betrokken blijft voelen bij zijn geboorte stadje, laat ik mij door niemand de mond snoeren en blijf mijn mening geven. Daarbij ben ik wel zo sportief dat als ik iets 'fout' beoordeel of doe, ik dat altijd zal toegeven en mijn best zal doen dat recht te zetten.


Rens van Adrighem
10-3-2014 14:08:04

Johan Wessels liet weten: ,,Het is een stuk goedkoper uitgevoerd dan waarvoor jij het doet Rens.'' Vreemd, want ik heb nooit aangegeven dat ik het zou willen of kunnen doen en al helemaal niet voor welke prijs. Als hij zelf goed geïnformeerd was, kon hij weten dat ik mij voor mijn inzit voor 't Brieltje nooit laat betalen. Daar zijn voorbeelden te over van. Overal is te lezen dat de kosten van het 'kunstwerk' ruim € 44.000 zullen bedragen en dat is nog exclusief het te verrichten grondwerk. Dat ik er dan met € 55.000 ver naast zit lijkt mij wel heel erg sterk. Zeg dus niet dat ik mij niet verdiep en informeer in het gene waarover ik mijn mening geef. Een mening waar niemand het mee eens hoeft te zijn, maar ik mag toch wel een klein beetje respect verwachten dacht ik zo.


Joop
10-3-2014 15:46:19

Beste mensen, Gaat u nu eens voor dit afschuwelijke misbaksel staan en zeg dan eerlijk tegen alle mensen uit Brielle, die overigens helemaal niet op de hoogte waren, dat men dit mooi vind. Wat is dit een afschuwelijk duur lelijk ding. Om je dood te schamen echt geen woorden voor. Ik zou zeggen WEG ER MEE! Snel vergeten en nooit meer doen zonder overleg met de burgers van Brielle.


Jan
10-3-2014 16:09:49

Helemaal met Joop en Rens eens. Dit staat toch voor geen meter! Wat een lelijk ding, kunnen hier niets meer tegen doen?


Rens van Adrighem
10-4-2014 17:15:28

NOG EVEN WAT FEITEN ”Als je mensen wilt informeren, doe het dan met de juiste feiten en gegevens'', wordt mij verweten. Met die kritiek op mijn mening, wordt het zwembad - de eerste attractie op de vestingwallen door Johan Wessels genoemd - aangegeven. Hij geeft het voormalige zwembad zelfs het stempel Disneyficatie. Hij gaat daarmee voorbij aan het feit dat het voormalige zwembad een belangrijk onderdeel uitmaakt van de Brielse geschiedenis. Het bad werd rond 1870 aangelegt in de Molenvest voor de Torpedisten. Tot begin jaren '70 hebben vele Briellenaren daar leren zwemmen en heel veel plezier gehad. Omdat Disneyficatie te noemen, zie ik het verband niet. ,,Waarom ligt de vestingwal nu ineens gevaarlijk scheef Rens?'' vraagt hij zich ook af. Wie goed leest ziet dat wat ik aangegeven heb is dat de stenenplaat gevaarlijk scheef ligt. Niet de wallen! Dat ik als liefhebber van het Brielse verdedigingswerk ,,moet weten dat de gemeente Brielle alleen maar kwaliteitsinvesteringen doet en niet zomaar een stuk geslepen beton op de wallen legt'', is maar net wat voor verhaal dat je daaromheen hangt. Voor mij is het een weergave van onjuiste feiten en gegevens. Het is vanuit historisch- en ook artistiek oogpunt gezien, een geldverslindende schaamteloze uitgave, helemaal in deze tijd. Door daarbij totaal niet van toepassing zijnde verhalen op te hangen, maakt de besluitvorming daartoe alleen nog maar onzinniger. Met een paar treinbielzen als trappen en enkele zitbanken geplaatst bovenop de wallen, had het uitzicht zeker net zo fraai, rustgevend, maar bovendien ongevaarlijk en vele tientallen duizenden euro's voordeliger geweest. Maar ja, zo simpel mag je niet denken. Wat de oude stadsmuur met gewelven betreft, zal wie goed kijkt, maar bovenal goed kan ZIEN (want dat is wat er bij sommige mensen aan ontbreekt lijkt wel) duidelijk zijn, dat het blootleggen zoals ik aangeef op mijn schets, simpelweg het weggraven en afvoeren van zo'n 10 tot 15 kuub grond is. Dat is met een paar man binnen een week gepiept. Rest het aanbrengen van trappen, gewoon met een paar treinbielzen en het metselen van een stuk muur met kantelen. Het enige probleem kan zijn de juiste stenen daarvoor te vinden. Maar vermoedelijk komen die wel boven bij het weggraven van de grond. Ik kan mij niet voorstellen dat een en ander meer dan een week of twee, hooguit drie in beslag zal nemen. Zeggen dat het blootleggen tonnen gaat kosten, geeft wel aan dat kennis en visie niet aanwezig is, waardoor er maar wat geroepen wordt. Wie mij goed kent, weet dat als ik nog in Den Briel had gewoond, met wat vrienden de schep allang ter hand genomen had en een mooi stukje historie in zijn oude luister zou hebben hersteld. En evenals de wallenwerkers, zonder daar dan ook maar één euro voor in rekening te brengen. Voor mensen die mij niet kennen is het misschien belangrijk te melden dat ik het net als ieder ander op prijs stel met respect behandeld te worden en dat eerlijkheid daarbij een eerste vereiste is. Mijn oude-leermeester, Frans Spuijbroek wees mij met mijn 14de jaar er al op, dat kunstenaars vaak in hun ziel geraakt worden en dat dat door sommige mensen niet begrepen wordt. ,,Nooit zomaar iets doen, maar altijd je ziel er in leggen bij wat je doet'' en ,,het is je plicht als je een gave hebt die beschikbaar te stellen en te delen met je medemens'', waren de zeer waardevolle woorden die hij mij altijd voorhield. Of ik dat heb kunnen waarmaken moeten anderen maar over oordelen. Rens van Adrighem.


Rens van Adrighem
10-6-2014 16:54:39

,,Maar beste Rens als liefhebber van het Brielse verdedigingswerk moet je weten dat de gemeente Brielle alleen maar kwaliteitsinvesteringen doet en niet zomaar een stuk geslepen beton op de wallen legt.'' schreef Johan Wessels. Het is jammer, maar bewijst hiermee totaal geen idee te hebben waar hij het over heeft. Mijn eerste indruk dat het geslepen beton is, blijkt dus inderdaad WEL zo te zijn! Het is TERRAZZO BETON, marmerkorrels gedrukt in cement en na droging GESLEPEN! Ik weet dus echt wel waar ik het over heb beste Johan.


Nico Smit
11-12-2014 20:50:15

Prachtig die meningen....de mijne laat zich raden, naar wat ik eerder schreef op een andere plek op deze site.... Ik vat het maar even samen: overbodig, draagt niets bij aan onze wallen, levensgevaarlijk, spiegelglad oneigenlijk materiaalgebruik, cultuur-historisch onverantwoorde Sjoerd Soeters pret-architektuur, financieel totaal niet uit te leggen in deze tijd waarin onze bestuurders steeds roepen dat we moeten bezuinigen......ontsproten uit hobby-istische kokers van amtenaren die hun potje menen te moeten leegmaken in de angst volgend jaar gekort te worden.....een discussie die de bevolking nooit echt bereikt heeft maar vooral binnenskamers gevoerd werd , ..ik herinner me wel dat op een doordeweekse middag ooit een symposium gehouden werd door een groepje kennelijk gepensioneerde, ruim in de tijd zittende intimi...als ergste punt las ik ook nog dat dit prima paste in het Wallen-beeld van onze wethouder Dick Verbeek........grrrmfrgrr.....spijt dat ik mijn stem naar D66 heb laten gaan....